„Češi platí za energie zbytečně moc. Přitom mohou během 20 minut ušetřit tisíce korun ročně.“

Když změníte dodavatele, můžete u středně velkého bytu ušetřit za elektřinu 700 až 1000 Kč za rok. U rodinného domu dokonce přes 2000 Kč a u plynu ještě víc. Ačkoliv je ale změna dodavatele jednoduchá, využívá ji méně než 10 % odběrných míst elektřiny a plynu ročně, popisuje v rozhovoru Jiří Matoušek, marketingový ředitel společnosti Centropol.

28. 2. 2022
„Češi platí za energie zbytečně moc. Přitom mohou během 20 minut ušetřit tisíce korun ročně.“
„Češi platí za energie zbytečně moc. Přitom mohou během 20 minut ušetřit tisíce korun ročně.“

Proč Češi stále zůstávají u tradičních dodavatelů, když by přechodem k jinému dodavateli mohli ušetřit tisíce korun ročně?

Máte pravdu, tradiční dodavatelé dodávají energie do 75 až 80 % odběrných míst a ročně změní dodavatele elektřiny a plynu méně než 10 % odběrných míst v Česku. Stojí za tím pravděpodobně jistý konzervatismus, ale také fakt, že lidé třeba nerozumí jednotlivým položkám ve faktuře a neumějí si spočítat, kolik změnou dodavatele ušetří. Dalším důvodem je, že tím nechtějí ztrácet čas, nebo se bojí komplikací při převodu a ukončování smlouvy s aktuálním dodavatelem.

Přitom ta úspora není zrovna malá…

Ano, u rodinného domu můžete ročně ušetřit více než 2000 Kč, při dvouleté smlouvě tedy téměř 5000 Kč. Pokud ale elektřinou nebo plynem svůj dům vytápíte, úspora bude ještě vyšší.

A je změna dodavatele opravdu tak komplikovaná?

Vůbec ne. Spousta lidí je ochotných porovnávat nabídky jednotlivých supermarketů a kupovat zboží ve slevách, aby ušetřili desítky nebo stovky korun. Což je samozřejmě v pořádku, ale zabere to určitý čas. Přitom podepsat smlouvu s novým dodavatelem elektřiny nebo plynu zabere asi 20 minut a ušetříte tím ty zmíněné tisíce.

Jak mám tedy přesně postupovat?

Stačí zajít na webové stránky nového dodavatele a požádat ho o nabídku online. Zároveň s ní vám vypočítá i roční úspory oproti cenám u stávajícího dodavatele, stačí znát výši spotřeby, kterou najdete v ročním vyúčtování. Obzvlášť pokud jste dodavatele energie ještě nikdy neměnil, bude úspora opravdu příjemná. Pak už jen stačí podepsat s novým dodavatelem smlouvu a plnou moc, která ho opravňuje vyřídit celý převod za vás. Je to zdarma a nemáte s tím žádné zařizování. Smlouvu již dokonce ani nemusíte vyzvedávat na poště a posílat ji novému dodavateli zpět. Dodavatel vám ji pošle kurýrem, případně vám ji umožní podepsat digitálně.

Změna dodavatele online je jednoduchá.

Nebude mě ale původní dodavatel přemlouvat, abych zůstal?

Pravděpodobně bude. A nabídne vám lepší cenu nebo jiné benefity, takže na tom tak jako tak vyděláte. A je jen na vás, jestli skutečně odejdete, nebo jestli vám bude nově nabízená cena připadat dostatečně zajímavá a dáte svému dodavateli druhou šanci. Téměř 20 % zákazníků zůstává u původního dodavatele.

Ale když podepíšu smlouvu, nezavazuje mě to k tomu, že už musím přejít?

Pokud uzavřete smlouvu distančně, tedy například přes internet, můžete od ní díky legislativní ochraně spotřebitele odstoupit ještě před faktickým přechodem k novému dodavateli. Dokonce můžete odstoupit ještě 15 dnů po zahájení dodávky. Zde je ale správné upozornit, že odstoupení od smlouvy obvykle není možné, pokud ji uzavíráte přímo na pobočce dodavatele. Na českém trhu existuje Deklarace dodavatelů elektřiny a plynu, která má za cíl podporovat poctivé a profesionální dodavatele energií, a naopak ukázat prstem na podvodné prodejce energií. Společnosti, které se k této deklaraci připojily, komunikují se zákazníkem transparentně a zaručují mu jasné a férové podmínky i jednání. Pokud se váš vybraný dodavatel k deklaraci připojil, je téměř jisté, že s vámi bude jednat slušně a vstřícně za všech okolností.

Takže tím, že zkusím změnit dodavatele, nejenže ušetřím, ale ještě pomůžu rozhýbat trh. V tom smyslu, že se postupně začnou i ostatní energetické firmy snažit, aby daly zákazníkům co nejlepší podmínky. A třeba i snížily cenu.

Ano, čím více zákazníků bude požadovat lepší cenu, tím více budou dodavatelé nuceni jim tu lepší cenu nabídnout. Vyděláte na tom jak vy coby jednotlivec, tak celý spotřebitelský trh. Rozdíly v cenách jsou dnes opravdu výrazné, takže čím více lidí bude měnit dodavatele, tím větší bude tlak na postupné nebo alespoň rychlejší snižování cen v okamžiku, kdy klesnou ceny na burze. Když se podíváte například na smlouvy, které jsou na takzvanou dobu neurčitou, při analýze ceníků dodavatelů většinou zjistíte, že když dojde k růstu ceny energií na světových trzích, ceny v ceníku se rychle zvýší. Při poklesu cen na velkoobchodním trhu k tak rychlé změně ceny směrem dolů ale nedochází.

Nového dodavatele plynu pomůže najít kalkulačka

Jak zákazníkům vysvětlujete, že se aktuální ceny energií u jednotlivých dodavatelů liší v řádu tisíců korun ročně?

Velcí dodavatelé, kteří se obvykle nazývají jako tradiční, dodávají v Česku energie přibližně do 75 % odběrných míst a smlouvy na dobu neurčitou tvoří stále významnou část jejich nabídky. My jsme nyní využili situace na velkoobchodním trhu a snažíme se těmto zákazníkům ukazovat ceny, o kterých se jim u tradičních dodavatelů může jen zdát. V reálných číslech to například u elektřiny znamená, že jednu megawatt hodinu prodáváme i o 500 korun levněji než tradiční dodavatelé.

Je bezpečné podepsat smlouvu s prodejcem, který mi zazvoní u dveří?

Rozhodně se vyhněte aukcím energií. Ve chvíli, kdy budete chtít od takovéto smlouvy odstoupit, budete muset s vysokou pravděpodobností zaplatit pokutu. Aukční společnosti poškozují trh s energiemi i celou energetiku, takže s nimi slušní dodavatelé nespolupracují. Cílem těchto společností je maximalizovat výši své provize, nikoliv najít nejlepší cenu pro zákazníka. Centropol nejenže nespolupracuje s aukčními společnostmi, ale již ani nezískává zákazníky prostřednictvím přímého prodeje. Noví zákazníci k nám přicházejí zejména přes internet nebo přes naše zákaznická centra a kontaktují nás tak sami v okamžiku, kdy chtějí dodavatele změnit.

Snaží se Centropol nějak napravit reputaci energetickému trhu?

Samozřejmě, to je jeden z našich hlavních cílů, chceme přispět ke kultivaci celého trhu. Kromě připojení k deklaraci se snažíme svým zákazníkům poskytovat co nejlepší servis na jejich odběrných místech a komunikovat se zákazníky tak, aby všemu dobře rozuměli. Snažíme se, aby zákazník vůbec nevnímal, jak je energetika občas uvnitř složitá. Naši zákazníci jsou také především lidmi, a tak se s nimi snažíme komunikovat lidsky a příjemně.

Čím to je, že se ceny energií u jednotlivých dodavatelů liší v řádech tisíců korun ročně?

Tradiční dodavatelé energií často nedokáží nebo nechtějí rychle reagovat na snižování cen na energetických trzích. Respektive jsou rychlejší při zvyšování cen, ale pokud ceny energií celosvětově poklesnou, zákazníci těchto tradičních dodavatelů to často vůbec nepocítí. Případně až s velkým zpožděním. My se snažíme na změny cen na světových trzích reagovat rychleji, takže můžeme všem zákazníkům nabídnout cenu výrazně nižší.

To si vážně můžete dovolit?

Víte, tím, že jsme menší firma, jsme velmi pružní. Energie svým zákazníkům sice dodáváme již 18 let, a to do více než čtvrt milionu odběrných míst, ale nejsme korporace. Můžeme oproti tradiční konkurenci rychleji reagovat na změny na trhu, můžeme zavádět novinky, nemáme zbytečná oddělení, naopak máme nižší náklady na provoz. Díky tomu všemu si můžeme dovolit chovat se k zákazníkům hezky a nabízet jim skvělé ceny.

Zjištění spotřeby plynu

Jak jsme na tom s cenami energií v porovnání s ostatními evropskými zeměmi?

Moc dobře ne. Pokud to porovnáme z hlediska kupní síly, platíme skoro stejně tolik jako sousední Německo, které má nejdražší energie v Evropské unii. Je to dáno i tím, že v Česku platíme extrémně velkou cenu za distribuci. 55 % ceny elektřiny tvoří regulovaná část, z níž se většina odvádí distributorům. Neregulovaná část tvoří pouze 45 %. U plynu je situace o něco lepší, podíl distribuce je přibližně 30 % a zákazník může změnou dodavatele ovlivnit 70 % ceny.

Kritika od zákazníků ale obvykle dopadá na hlavu dodavatele…

S tím se musíme vypořádat a snažit se získat si zákazníkovu důvěru. Celý energetický trh udělal v minulosti řadu přešlapů a kritika byla často oprávněná. Usilujeme ale o to, aby zákazník netahal za kratší konec provazu. Všichni rozumní hráči na trhu se nyní snaží zvýšit jeho ochranu, například intenzivně spolupracujeme na přípravě novely energetického zákona, který začne platit v průběhu roku 2021. 


Nejnovější články