Vyúčtování energií: Jak se vyhnout nedoplatku?
Také patříte mezi odběratele energií, kteří každý měsíc pošlou dodavatelům zálohy bez většího rozmýšlení a spoléhají na to, že tuhá zima, dlouhá topná sezóna a nebo nevhodně zvolený tarif je nemohou překvapit? V tom případě si nastavení záloh raději překontrolujte a ujistěte se, že máte jejich výši stanovenou správně. Zjistěte, jak na to, aby vás příští vyúčtování nepřekvapilo nedoplatkem.
27. 4. 2020Zálohy, které každý měsíc či čtvrt rok posíláte svému dodavateli, by v ideálním případě měly co nejvíce odpovídat skutečnosti. S největší pravděpodobností se vám nepodaří dosáhnout úplně vyrovnaného vyúčtování, drobné přeplatky jsou však v normě a jsou známkou toho, že máte výši záloh nastavenou správně.
Problém však nastává v okamžiku, kdy na vyúčtování najdete neúměrně velkou částku – ať už jde o přeplatek či nedoplatek.
Komplikace spojené s nedoplatkem není třeba zdlouhavě představovat. Často může jít o nemalý peníz, a tím pádem o nepříjemný zásah do rodinného rozpočtu. V roce 2018 například až 10 % domácností doplácelo po vyúčtování více než 5 000 Kč.
Mohlo by se tak zdát, že lepší variantou je nastavit zálohy spíše vyšší. Ani to však odborníci moc nedoporučují. Tím, že obchodníkovi budete posílat více peněz než je třeba, mu vlastně svým způsobem zdarmo půjčujete. Někteří dodavatelé navíc mohou mít v podmínkách uvedeno, že přeplatky nevracejí a používají je k uhrazení záloh na další období. Jiní zase přeplatek vrátí až od určité výše nebo jen na požádání. Vždy však můžete dodavatele kontaktovat a podmínky vrácení přeplatku si s ním ujasnit, případně pozměnit.
Tip: Přečtěte si náš článek o přeplatcích za elektřinu a plyn a zjistěte, jak vracení přeplatků řeší váš dodavatel.
Přeplatek či nedoplatek na vyúčtování může mít více příčin
Nečekaná částka na vyúčtování může mít hned několik příčin. Často je za viníka považována chladná zima či nepřízeň počasí, „zakopaný pes“ však může být i jinde:
Změna spotřeby
Pokud jste nedávno do domácnosti koupili nový spotřebič, a nebo vás naopak zlobí některých z těch starých, může být problém právě tady. Zatímco výměnou ledničky po babičce za nový kousek můžete spotřebu výrazně snížit, po koupi výkonného herního počítače je rozumné očekávat spíše zvýšení. Své udělá také špatně fungující zařízení, jako například plynový kotel, který spíná častěji, než by měl.
Chyba v odečtu
Potíž však nemusí být způsobena jen spotřebiči. Občas se může stát i to, že se špatně zapíše odečet, případně dojde k chybě při předání dat dodavateli. V takovém případě je nejlepší zkontrolovat si údaje na elektroměru či plynoměru a srovnat je s hodnotami na fakturách. Pokud se odečty nebudou shodovat, kontaktujte svého dodavatele a požádejte ho, aby s vámi vzniklou situaci vyřešil.
Nezaúčtované platby
V úvahu vezměte také variantu, že ne všechny platby, které jste za elektřinu a plyn posílali, úspěšně dorazily. Některé mohly přijít až po vystavení vyúčtování, a tím pádem by měly být zahrnuty do další faktury. Pokud se tak nestane a jste si jistí, že jste platbu hradili, nezbývá opět nic jiného, než obrátit se přímo na dodavatele.
Nastavení záloh není žádná věda
Jak tedy zálohy co nejlépe nastavit, abyste snížili riziko vysokých doplatků na minimum? Běžně výši zálohy stanoví dodavatel, podle toho, jaká byla vaše spotřeba v předcházejícím roce. Pokud na vašem vyúčtování vyšel nedoplatek, zálohy zvedne, v případě přeplatku naopak sníží. Podobný princip funguje i při změně dodavatele – nové zálohy se jednoduše nastaví podle vaší dosavadní spotřeby.
V nových domech a bytech se záloha určuje podle předpokládané spotřeby od distributora. Ta závisí hlavně na velikosti bytu a instalovaných spotřebičích.
Zálohy stanovené na základě standardního chování spotřebitele však nemusí vyhovovat všem. Pokud domácnost očekává výrazné změny, které by mohly ovlivnit spotřebu energie, určitě by měla konzultovat své možnosti s dodavatelem nebo energetickým poradcem. Ať už jde o nový přírůstek do rodiny nebo o pořízení vyhřívaného bazénu, výši záloh se určitě vyplatí upravit podle vaší aktuální potřeby.
Ke stanovení výše nových záloh musíte znát předpokládanou spotřebu a cenu energií. Pak už jen stačí využít některou z on-line kalkulaček a spočítat si celkovou roční spotřebu. Tu jednoduše vydělte 11 měsíci (protože většina obchodníků platby nerozděluje do 12 měsíců, ale pouze do 11) a přibližná výše záloh je na světě. Pokud si nejste jisti, můžete ji ještě konzultovat přímo s dodavatelem v zákaznickém centru nebo telefonicky.
Samotnou změnu provedete stejným způsobem, případně můžete vsadit na on-line klientské systémy, díky kterým snížení či zvýšení záloh u většiny dodavatelů zvládnete na pár kliků.
Pokud nechcete být při otevírání vyúčtování za energie nepříjemně překvapeni, určitě nepodceňujte ani výběr dodavatele. Každý má trochu jiné ceny, podmínky a výhody, takže věnovat chvíli hledání toho pravého se opravdu vyplatí.