Energetika

Zdanění plynu a benzinu: Jak se liší?

Výrazné rozdíly v cenách plynu a benzinu vznikají hlavně kvůli odlišné výši spotřební daně. Stát se snaží podporovat alternativní paliva, a tak LPG i CNG zatěžuje nižšími daněmi než benzin nebo naftu. Díky tomu můžete s plynovým autem jezdit za přibližně poloviční náklady oproti autům na konvenční pohon. Podívejte se, jak se liší zdanění plynu a benzinu a jaké jsou pro řidiče vyhlídky do budoucna.

Zdanění plynu a benzinu: Jak se liší?
Zdanění plynu a benzinu: Jak se liší?

Spotřební daň se u pohonných hmot liší

Spotřební daň z pohonných hmot je důležitým příjmem státního rozpočtu, ale zároveň umožňuje regulaci prodeje daných komodit. Oba druhy plynu LPG i CNG jsou zařazeny ve zvýhodněné sazbě spotřební daně. Díky tomu tankují auta na plyn mnohem výhodněji – cena za 1 km je přibližně poloviční než u aut na benzin. Dobrá zpráva je, že výhodná sazba spotřební daně na plyn zůstane zachována i v dalších letech.

Spotřební daň se u pohonných hmot liší.

Spotřební daň na benzin a naftu

V současné době se daňové zatížení nejvýrazněji promítá do ceny benzinu, spotřební daň činí 12,84 Kč za litr. O něco méně je zdaněná nafta, za kterou se odvádí 10,95 Kč/l. Vysoká spotřební daň tak tvoří více než třetinu ceny pohonných hmot. Aktuálně se průměrná cena litru Natural 95 pohybuje kolem 32,50 Kč, přičemž diesel natankujete asi o 50 haléřů za litr levněji.

Spotřební daň na LPG

Spotřební daň z LPG pro pohon automobilů činí 3 933 Kč za tunu, což je v přepočtu asi 2,15 Kč/l. Momentálně se cena LPG na českých čerpacích stanicích pohybuje kolem 14 korun. To znamená, že i přes vyšší spotřebu oproti benzinovému motoru (asi o 10–20 %), vychází cena za jeden ujetý kilometr zhruba o polovinu levněji. A nic by se na tom nemělo změnit ani v dohledné budoucnosti, navýšení daně na LPG se zatím neplánuje.

Auto na LPG: Vyplatí se ho koupit?

počet hlasů: 15

Spotřební daň na CNG

Největšího daňového zvýhodnění si užívají majitelé aut s pohonem na CNG. Stlačený zemní plyn si získal podporu státu jako jeden z hlavních alternativních zdrojů pro boj se snižováním emisí, a proto zůstává jeho zatížení spotřební daní nízké. Ještě v roce 2017 platili řidiči z každé megawatthodiny 68,4 Kč, tedy zhruba 70 haléřů z každého metru krychlového. Od 1. ledna 2018 do 31.12.2019 činí nová sazba 136,80 Kč/MWh spalného tepla, tedy asi 1,40 Kč/m3 CNG.

Cena CNG se v současnosti pohybuje okolo 26 Kč/kg. To odpovídá zhruba 19 Kč/m3. Jeden metr krychlový CNG je ekvivalentem jednoho litru benzinu, proto se díky pohonu na CNG dostanete na téměř poloviční provozní náklady s výrazně nižšími emisemi.

Jak se vypočítavá cena plynu?

počet hlasů: 2

Srovnání spotřební daně na benzin, naftu a plyn

Srovnání spotřební daně na benzin, naftu, LPG a CNG (2019)

 

sazba spotřební daně

po přepočtu

benzin

12 840 Kč/1000 l

12,84 Kč/l

nafta

10 950 Kč/1000 l

10,95 Kč/l

LPG

3 933 Kč/t

2,15 Kč/l

CNG

136,80 Kč/MWh

1,40 Kč/m3 (odpovídá litru benzinu)

 

Zvýhodněná sazba daně CNG i po roce 2020

Výše sazby spotřební daně na CNG po roce 2020 byla dlouhou dobu v jednání. Na jaře roku 2018 vláda schválila memorandum, kterým se zavázala zachovat zvýhodněnou sazbu daně na CNG i pro období 2020–2025. Daňové zatížení by se mělo postupně zvýšit na 2,80 Kč/m3 (264,80 Kč/MWh) a v tomto pětiletém období zaručovat maximální spotřební daň 3 Kč/m3.

Tankování CNG

K vyššímu zdanění nad tento rámec by mohla vláda přistoupit pouze v případě, že spotřeba zemního plynu v dopravě přesáhne 600 milionů metrů krychlových za nejvýše 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců, inkaso spotřební daně z minerálních olejů klesne meziročně o víc než dvě miliardy korun, schodek státního rozpočtu přesáhne 1,5 procenta HDP, dojde k navýšení sazeb daně u benzinu a nafty nebo ČR nebude plnit minimální sazby stanovené EU (aktuálně je minimum stanoveno na 2,36 Kč za metr krychlový).

Zvýhodněná sazba daně CNG i po roce 2020

Nulová silniční daň pro auta na plynový pohon

Další daňové zvýhodnění čerpají majitelé firemních aut na plynový pohon. Vozidla na stlačený zemní plyn a LPG do 12 tun jsou osvobozeny od silniční daně. Kromě nižších nákladů na pohonné hmoty je to jedním z důvodů, proč si auta na plyn našla svoje místo ve firemních flotilách. Navíc se očekává další nárůst prodeje aut na LPG a CNG firemním zákazníkům v souvislosti s přísněním podmínek provozování dieselových vozidel. Do budoucna se projednává i zlevnění dálniční známky pro soukromé uživatele plynových aut.

Především u aut na CNG pohon můžeme také v následujících letech očekávat daňová a další zvýhodnění ze strany státu. V současnosti jezdí po českých silnicích 17 500 aut na CNG a k dalšímu růstu přispějí i orgány veřejné správy. Součástí jejich vozového parku by v roce 2020 měla být minimálně čtvrtina vozidel s alternativním pohonem, to znamená až pět tisíc nových CNG aut.