Aleš Graf: Přál bych si, abychom byli hrdí na odvětví, ve kterém pracujeme
„K podnikání patří rozhodování i občasné chybování. Sám jsem udělal celou řadu chyb. Důležité je, že jsem se z každé z nich poučil a nikdy nepřehazoval odpovědnost na jiné,“ říká severočeský obchodník s energiemi Aleš Graf.
19. 3. 2020Zdroj fotografie: tomasmarget – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=62009925
Podnikat začal Aleš Graf jako čerstvě plnoletý. Centropol, který dnes patří k největším dodavatelům energií v ČR, zakládá ústecký patriot v roce 1996 coby čtyřiadvacetiletý mladík, který se už tehdy zatraceně dobře vyzná ve sloupcích burzovních indexů. Od roku 2013 se společnost pravidelně umísťuje v žebříčku nejvýznamnějších českých firem CZECH TOP 100.
Máte podnikání v rodině, nebo Vás inspiroval někdo z Vašich přátel?
V rodině jsem v tomto směru průkopník, čemuž se ani nelze divit – před rokem 1989 se v Československu oficiálně nepodnikalo a nevím o tom, že by se v nějaké vzdálenější historii někdo z mých předků věnoval byznysu. Odvaha pustit se do podnikání je i otázkou povahy a nepodceňoval bych ani vliv politických změn na moji generaci. Svoboda, možnost postavit se na vlastní nohy bez nutnosti mít v občanském průkazu povinné razítko o zaměstnání… Všechny tyhle věci byly nejen pro mladé lidi obrovsky lákavé.
Jak na start podnikání vzpomínáte?
Jako na krásné dobrodružství. Vycházel jsem z přesvědčení, že chci nést odpovědnost sám za sebe, což člověku umožní jen podnikání. Vy rozhodujete a vy nesete důsledky. Nemůžete se vymlouvat na nikoho nad sebou.
Do velkého kroku jste se pustil v poměrně mladém věku – neměl jste obavy, že neuspějete?
Výhodou mládí je, že ještě nenesete odpovědnost za rodinu a zejména za děti. Takže pro mě to bylo spíše období plné výzev, objevování a poučných facek, které mi daly spoustu zkušeností. Moji blízcí mě od počátku podporovali, což je velmi důležité. A podporu mám dodnes zejména u své manželky, bez které bych nikdy nebyl tam, kde jsem.
Kdo Vám v začátcích nejvíce pomohl? Dostal jste nějaké dobré rady, z nichž jste posléze vycházel?
Vždy mi pomáhalo dívat se na úspěšné lidi a ptát se, jak svého úspěchu docílili. Cizí úspěch mě značně motivuje. Dá se říci, že je to palivo, z něhož se posléze rodí moje podnikatelská energie.
Co dnes jako majitel úspěšné společnosti dodávající energie považujete za klíčové pro další rozvoj firmy?
Díváme se na své slabé stránky, které musíme zlepšit, ale také na to, co zákazníci aktuálně potřebují a jestli jim nemůžeme nabídnout ještě něco navíc. V podnikání si už nevystačíme s dřívějšími poučkami a zkušenostmi.
Dříve se manažeři spoléhali především na intuici, dnes je to ale mnohem více o moderních technologiích a o umělé inteligenci. Ty vlastně říkají, co si zákazník myslí, co potřebuje…
Já tomu rozumím, jsem velký přítel moderních technologií, i v Centropolu se na ně budeme spoléhat. Na druhou stranu bych intuici či zdravý selský rozum rozhodně neodepisoval. Nepropadněme představě, že úspěch stojí a padá s nákupem sofistikovaných programů či s bezpočtem analýz od renomovaných agentur a jejich pohledů na zákaznické cesty, které navíc mnohdy vedou do slepé uličky. Nechceme za každou cenu kopírovat praxi velkých společností, které pro tyto účely uvolňují stovky milionů ze svých rozpočtů, ale zákazníkovi vlastně žádnou hodnotu nenabízejí. Používejme více vlastní rozum a mysleme více na lidi a na jejich skutečné potřeby!
Cítím, že tohle je téma, které hodně prožíváte…
Máte pravdu, je to téma, které s kolegy, ale i se zástupci celého odvětví usilovně diskutujeme. Bavím se pochopitelně i s normálními lidmi, kteří, jako my všichni, energie každý den potřebují.
To mě zajímá, jakou zpětnou vazbu od nich dostáváte?
Ta zpětná vazba jde napříč celou energetikou, která nemá, kvůli některým projevům chování, tu nejlepší pověst, což mě pochopitelně mrzí. Pokud se kohokoliv zeptáte, co ho ke změně dodavatele motivuje nejvíce, na prvním místě zmíní cenu, to je fakt. Když se s ním ale pustíte do delšího hovoru, tak o ceně se zas až tolik mluvit nebude. Spíše uslyšíte stesky typu: „já vlastně nevím vůbec nic o své smlouvě, nikdo mi nic neřekl; když se ptám na délku a konkrétní podobu závazku, dostanu mnohomluvnou odpověď, které moc nerozumím; chtěl jsem změnit dodavatele, prý to ale nejde, neřekl jsem si ve správný moment…“. Vůbec se nedivím, že tohle lidi štve.
No, a co s tím hodláte dělat?
Každá firma si musí zamést před svým prahem. Kdo nebude v úklidu úspěšný, na trhu dlouho nevydrží. Jde o mravenčí práci, o neustálé nastavování a upravování procesů, které všechno tlačí ke spokojenosti zákazníka. Bude-li se u nás zákazník cítit dobře, dobré budou i hospodářské výsledky. Naopak to nejde. V podstatě nejdůležitější je nastavení mentální, kdy si toto pravidlo berou všichni bezpodmínečně zasvé.
Na trhu ale nejste sami, naopak konkurence je obrovská. Máte pocit, že i vaši konkurenti takto uvažují?
Vždyť říkám, kdo tuto potřebu mít nebude, z provozu se vyřadí respektive ho vyřadí sami zákazníci, kteří se k němu otočí zády! V poslední době jsme v tomto ohledu udělali důležité kroky. S podporou Svazu obchodu a cestovního ruchu jsme s dalšími společnostmi, které mají podobný pohled na věc, stanovili nová pravidla. Těmi by se měl energetický trh řídit do doby, než zákonodárci přijmou nový zákon. Myslím, že je to jeden z nejlepších počinů účastníků trhu za poslední léta, protože posiluje ochranu spotřebitelů. Jestliže pravidla budou všichni poctivě dodržovat, stesky lidí, o kterých jsem hovořil, budou slábnout.
Jaký je Váš recept na úspěch?
Úspěch podle mého názoru spočívá v tom, že máte ve správný okamžik nejen správný nápad, ale především ho dokážete realizovat. Teoretiků, kteří srší idejemi, ale žádnou nedotáhnou do konce, jsou mraky. Úspěch vám však přinese jen akce ve spojení s pracovitostí, houževnatostí, vytrvalostí, intuicí a čichem na lidi. Mám dnes kolem sebe bezvadné lidi, na které se mohu plně spolehnout.
Co Váš žebříček hodnot? Třeba od jedné do pěti…
Jednoznačně je pro mě v životě nejdůležitější moje rodina. Jsem šťastný, že mám báječnou ženu a skvělé děti. To je moje největší pýcha. Na druhém místě je pro mě svoboda, což zahrnuje i svobodu podnikání. Mé zkušenosti z Floridy, kde střídavě žiji, mě přesvědčují, že Evropa má v tomto ohledu před sebou ještě velký kus cesty. A dále odpovědnost, a to vůči sobě, svým zaměstnancům, zákazníkům, partnerům… Určitě je potřeba kvalitní vzdělání a podpora schopností. A v neposlední řadě je to o upřímnosti a férovosti, a to jak v podnikání, tak i v rodině a mezi přáteli. Znamená to také, že si vážíme místa, kde podnikáme, místních obyvatel i kultury.
Jaká je Vaše vize Centropolu za pět, deset let?
Moderní a technologicky vyspělá společnost s motivovanými zaměstnanci, která je spojována s kvalitou, profesionálním přístupem a která má mezi zákazníky skvělou image férového dodavatele. Bude-li tomu tak, budu moc spokojený.