Poklesne cena plynu? Při výběru dodavatele dbejte nejen na cenu

Ceny plynu jsou na nízké úrovni, mohly by ale stále poklesnout. Důvodem je ekonomická recese, ke které směřuje celý svět. Při výběru levnějšího dodavatele proto dbejte nejen na cenu, ale i na služby, které nabízí.

28. 5. 2020
Poklesne cena plynu? Při výběru dodavatele dbejte nejen na cenu

O tom, že opatření spojená s epidemií koronaviru budou mít vliv na celosvětovou ekonomiku, už není pochyb. Všechny predikce odborníků i vývoj událostí naznačují, že celý svět směřuje k ekonomické recesi a útlumu. Tento nemilý vývoj se samozřejmě nevyhne ani energetice, která by podle Víta Brůhy, manažera nákupu ve společnosti Centropol, měla být jedním z prvních poznamenaných odvětví, a to hlavně kvůli snížené poptávce po komoditě, způsobené útlumem spotřeby zákazníků a různým úsporným opatřením. To se citelně odrazí hlavně na cenách elektřiny. U těch se očekává pokles, který by mohli výrazněji pocítit i koncoví zákazníci.

U plynu zřejmě k markantním změnám nedojde, k určitému snížení cen by však podle Brůhy ještě mohlo dojít: „Ceny plynu jsou již teď na velmi nízké úrovni z důvodu teplé zimy a plných skladovacích kapacit. Lze předpokládat, že určitý pokles cen by ještě mohl nastat, ale nebude tak výrazný jako na elektřině, tam je prostor mnohem výraznější. S jistou nadsázkou lze říci, že jsme nyní na cenové houpačce.“

V takové situaci se zákazníkům vyplatí důkladně zvážit, zda cenu fixovat, a nebo raději sáhnout po produktu s cenou odvíjející se od situace na velkoobchodním trhu. Výběr je na každém, v posledních dnech to však vypadá, že kdo zvolí druhou variantu, neprohloupí. „V tuto chvíli je jasné, že zákazník, který se rozhodne produkt nefixovat, bude v příštím roce platit za energie méně,“ říká Aleš Pospíšil, manažer vnějších vztahů společnosti Centropol.

Na cenu má vliv i výběr dodavatele

Ekonomická recese však není jediným faktorem, který může ceny plynu ovlivnit. Podle odborníků z Centropolu hraje velkou roli i výběr dodavatele. Někteří totiž trochu „chytračí“ a pokles cen do faktur pro své zákazníky jednoduše nepromítají.

„Při poklesu cen na burze se ale zákazník zpravidla pozitivní změny nedočká. To se nám nelíbí, to přirozeně narušuje dobré vztahy se zákazníkem a snižuje důvěryhodnost celého trhu,“ vysvětluje Jiří Matoušek, marketingový ředitel společnosti Centropol.

Zároveň také dodává, že společnost Centropol se k situaci snaží postavit vždy férově a ceny plynu doopravdy snižuje, nyní konkrétně až o 6 %. Jejich zákazníci tak za jednu megawatt hodinu zaplatí v průměru o 140 korun méně než u tradičních dodavatelů. U elektřiny jsou rozdíly ještě propastnější.

Zákazníci často nic neví o své smlouvě.

Rozdíly v cenách mohou být v desítkách procent

Jak je to možné? Hodně záleží na schopnostech dodavatele energie výhodně nakoupit. Centropol například sází na nejmodernější technologie v kombinaci s mnohaletými zkušenostmi, které jejich odborníci nabrali za dlouhých 18 let na trhu. Roli však může hrát i velikost společnosti. Zatímco někteří tradiční dodavatelé mohou mít kvůli zkostnatělému systému problém se zaváděním novinek, u menších firem je zavádění nových řešení rychlejší.

„Tím, že nemáme mraky zbytných lidí a oddělení, jako je tomu ve velkých společnostech, můžeme být v mnoha ohledech rychlejší při uvádění nových řešení. Nižší náklady na provoz nám zároveň umožňují nabídnout zákazníkům nižší ceny než konkurence,“ uvádí Matoušek. Pospíšil k tomu dodává, že pro to aby mohli zákazníkům nabídnout výhodné ceny dělají neustále další a další kroky: „V čase koronavirové krize jsme vstoupili na Lipskou energetickou burzu, což je pro našeho zákazníka další pojistka té nejlepší ceny. Centropol se stal účastníkem komoditní burzy, prostřednictvím které bude moci nakupovat energii z celého světa za nejlepší ceny s podporou mezinárodních finančních institucí.“

Kontrola domácího plynoměru

Jak vybrat dodavatele? Nesázejte jen na cenu

Při výběru dodavatele však rozhodně nesázejte jen na cenu. I když je důležitá, v rozhodovacím procesu by měly hrát roli i další faktory. Jedním z nich je například zákaznický servis.

„Centropol se může třeba pyšnit sítí zákaznických center, kde si lidé mohou vyřídit veškerou administrativu od změn tarifu či adresy až po podrobnosti k vyúčtování. Každý si tu může nechat poradit, jak ušetřit za elektřinu a plyn,“ vysvětluje Pavel Mencl, obchodní ředitel Centropolu, a dodává, že osobní lidský kontakt je velmi důležitý i v dnešní technologické době. Při volbě dodavatele proto vždy ověřte, zda vám mimo on-line podpory nabídne i jiné možnosti, a to hlavně v případě, že patříte k lidem, kteří nechtějí fungovat pouze prostřednictvím internetu, chytrého telefonu či telefonátu s někým, koho nevidí.

Důležitost zákaznického servisu podle Brůhy ukázala i koronavirová krize. Zákazníci měli čas zjišťovat potřebné informace, jsou zvídavější, vyžadují individuální přístup a i navzdory preventivním opatřením, která omezovala pohyb, komunikují mnohem intenzivněji než předtím.

„Cena je a bude důležitá, zákazník chce ale právem od svého dodavatele ještě více, chce nadstandardní péči a jistotu, že dostane opravdu to nejlepší,“ vysvětluje Pospíšil.

Dále také upozorňuje na to, že při výběru dodavatele je velmi důležitá obezřetnost. Ještě pořád se totiž mezi slušnými zprostředkovateli najde i pár takových, kteří si chtějí hlavně vydělat. Centropol se proti nim snaží dlouhodobě bojovat a patří dokonce mezi iniciátory Deklarace, která chce trh opravdu zlepšit a nastavit ho tak, aby zákazník nikdy netahal za kratší konec provazu.

Momentálně jsou jedním z největších problémů takzvané energetické aukce. „Když se spotřebitel upíše aukčnímu zprostředkovateli, který není pod státní kontrolou, je chycen do pasti. Jeho protistranou totiž není velká a silná energetická společnost s informačním zázemím, ale obyčejný zprostředkovatel bez zřejmých povinností,“ uzavírá Pospíšil.


Nejnovější články