Domácnost

Auto na LPG: Vyplatí se ho koupit?

Výrazně nižší cena paliva bývá hlavní motivací, která řadu řidičů donutí přemýšlet nad koupí auta na plyn. Aktuální ceny na čerpacích stanicích za litr LPG se pohybují kolem 14 korun, tedy o poznání levněji než benzín nebo nafta. Vyplatí se auto na LPG koupit?

Auto na LPG: Vyplatí se ho koupit?
Auto na LPG: Vyplatí se ho koupit?

Když cena benzínu roste...

Auta na plyn bývají tématem především v době, kdy ceny benzínu a nafty rostou. Aktuálně leží cena pohonných hmot v České republice relativně nízko, ale řada z vás má jistě ještě v živé paměti tankování kolem 40 korun za litr. Možná i vám tenkrát blesklo hlavou, jestli by nebylo lepší tankovat plyn za 13–14 korun a co všechno by to vlastně obnášelo. Pojďte se s námi podívat, kdy se investice do auta na plyn vyplatí.

Termínem auto na plyn se označují také vozidla jezdící na CNG, stlačený zemní plyn. V tomto článku se však budeme věnovat pouze autům na LPG, což je zkapalněný ropný plyn, tedy směs uhlovodíkových plynů známá rovněž jako propan-butan.

5 důvodů, proč přejít na vytápění plynem

počet hlasů: 1

Kolik stojí auto na LPG

V České republice aktuálně jezdí více než 200 000 aut na LPG, z nichž drtivá většina byla na tento typ paliva přestavěna. Některé automobilky sice nabízejí nové modely aut rovnou s pohonem na plyn, ale jejich prodeje jsou stále zanedbatelné. Auta na plyn zažívala boom před několika lety a vývoj z poslední doby spíše naznačoval jejich ústup. Stát se však v souladu s politikou EU snaží omezovat dieselové motory, což by mohlo opět vyvolat zájem o auta na plyn zejména u firemních flotil.

Cena auta na LPG bývá zhruba o 20–30 tisíc vyšší oproti stejnému benzínovému modelu.

Cena za nový vůz přizpůsobený na spalování LPG bývá zhruba o 20–30 tisíc vyšší oproti stejnému benzínovému modelu. Podobnou částku zaplatíte i za přestavbu motoru. Hlavním faktorem, který ovlivňuje konečnou cenu, je počet válců motoru a jeho koncepce. Výše zmíněné ceny platí u čtyřválcových motorů. Přestavba u těch šestiválcových, případně osmiválcových bude přibližně o 10–20 tisíc dražší. Důležité je, aby tato montáž byla prováděna osvědčenou firmou, která vám zajistí bezproblémový chod celého systému.

Pozor na ojetá auta na plyn

Jestliže kupujete ojeté auto na LPG, dejte si pozor na to, abyste měli k dispozici kompletní dokumentaci, kde naleznete údaje o namontovaném systému a pravidelných revizích. Opatrnost je namístě zejména u aut ze zahraničí – v některých zemích mohou být používány jiné plnící systémy než v ČR, což by mohlo způsobit, že nebudete schopni vozidlo na běžných čerpacích stanicích natankovat.

Pozor si dejte rovněž na to, aby měl systém přestavby českou homologaci. Předepsaná životnost nádrže bývá nejčastěji 10 let, je proto důležité ověřit si zbývající lhůtu tohoto termínu, abyste byli připraveni na nadcházející výměnu. Údaj najdete na štítku nádrže. Zároveň je nutné jednou ročně udělat revizi LPG systému.

Tankování auta na LPG.

Vstupní investice do přestavby motoru by se tedy měla pohybovat kolem 30 tisíc korun. Zmiňovaná výměna nádrže by v závislosti na její velikosti měla stát mezi 5–8 tisíci. Pravidelná roční revize stojí zhruba 300–500 korun. Pokud teď již v hlavě počítáte, za kolik kilometrů se vám tato investice vrátí, tak ještě chviličku počkejte – je důležité zmínit další faktory, které ovlivňují celkový výpočet.

Přestavba auta na plyn znamená úbytek výkonu

Spotřeba LPG bude asi o 10–20 % vyšší než byla spotřeba benzínu. To je dáno tím, že plyn má nižší energetickou hodnotu než benzín. Je také nutné počítat s tím, že se po přestavbě na LPG sníží výkon vašeho motoru, obvykle se uvádí pokles o 5–10 %.

Přestavba auta na plyn znamená úbytek výkonu

Nevýhod není mnoho

Jednou z hlavních nevýhod je, že auta na plyn nemůžete parkovat v podzemních garážích. Tam mají plynová vozidla zakázaný vjezd. Toto opatření má zabránit výbuchu v případě náhodného úniku plynu. Zároveň by z podobných prostor bylo velmi složité odvětrávat nedýchatelnou propan-butanovou směs, protože je těžší než vzduch a drží se u země.

Mezi další nevýhody aut na LPG patří zmenšení objemu zavazadlového prostoru. Právě tam bývá instalována dodatečná nádrž na plyn. Alternativou mohou být toroidní nádrže, které se instalují do prostoru místo rezervní pneumatiky. Tím ušetříte místo v zavazadlovém prostoru, ale zase nemáte náhradní kolo pro případ defektu. Výrobci dělají všechno pro to, aby nádrž byla co nejmenší a oproti prvním plynovým nádržím došlo opravdu k významnému pokroku. Nicméně u menších aut s malým zavazadlovým prostorem to může být stále podstatný faktor při rozhodování.

Jak se vypočítavá cena plynu?

počet hlasů: 2

Jaké výhody mají auta na LPG?

Jaké jsou naproti tomu výhody aut na plyn kromě cen paliva? Vozidla jezdící na LPG produkují výrazně méně škodlivin a jsou tedy mnohem ekologičtější než benzínová nebo naftová auta. Jízda na plyn by měla zvýšit životnost motoru, protože nedochází k vytváření karbonových usazenin. V neposlední řadě byste při jízdě měli pocítit snížený hluk motoru.

Z bezpečnostního hlediska je jízda na plyn srovnatelná s benzínem. Plynové nádrže jsou často pevnější a odolnější než ty benzínové. Obavy z výbuchu při nehodě nejsou na místě. Nádrž má zabudované bezpečnostní prvky, mimo jiné tlakovou a tepelnou pojistku. Ty jsou součástí víceúčelového ventilu, který v rámci bezpečnostních opatření zajišťuje, že při tankování naplníte nádrž maximálně na 80 % objemu. Vozidlo musí být označeno samolepkou LPG, aby složky integrovaného záchranného systému v případě nehody přizpůsobily svůj postup.

Plynový blackout. Je na něj Česko připraveno?

počet hlasů: 3

Zásadní je počet najetých kilometrů

S pomocí výše zmíněných nákladů na přestavbu není při zjištění aktuálních cen paliva již složité spočítat, zda se vám auto na LPG vyplatí, či nikoliv. Obecně lze říci, že auta na plyn se vyplatí v případech, kdy najezdíte hodně kilometrů. Jste-li spíše sváteční řidiči, pak je pro vás vstupní investice pravděpodobně zbytečně vysoká.

Orientační porovnání ceny za ujetý km u pohonu na benzín, diesel a LPG

 

ŠKODA OCTAVIA 1,0 TSI, 85 kW

ŠKODA OCTAVIA 1,6 TDI, 85 kW

ŠKODA OCTAVIA 1,0 TSI, 85 kW po přestavbě na LPG

Pořizovací cena od

450 900 Kč

512 900 Kč

480 900 Kč

Kombinovaná spotřeba

4,5 l/100 km

4,1 l/100 km

5,2 l/100 km

Typ paliva

benzín

diesel

LPG

Cena paliva k 16.9.2019

32,4 Kč/l

31,55 Kč/l

14 Kč/l

Cena za km

1,458 Kč

1,294 Kč

0,728 Kč

 
Pro představu uvádíme orientační porovnání ceny za ujetý km u Škody Octavia s pohonem na benzín, diesel a po přestavbě na LPG v ceně 30 tisíc korun. V dnešní době je spotřeba benzínových a dieselových motorů velmi nízká, proto se přestavba na LPG vyplatí v případech vysokého ročního nájezdu. Z tabulky je zřejmé, že oproti benzínovému pohonu je provoz plynového auta asi dvakrát úspornější a investice do přestavby se vrátí po ujetí cca 40 tisíc kilometrů.