ČPS: Auta na plyn trhají rekordy

Domácnost

V České republice jezdí rekordní počet aut na CNG. Ve 3. čtvrtletí 2019 to bylo již 22,5 tisíce vozidel. CNG je jedním z alternativních pohonů, který produkuje nižší emise než konvenční motory. V energetických koncepcích je stlačený zemní plyn vnímaný jako most k elektromobilitě, jenž od řidiče nevyžaduje žádné větší ústupky. Jak vypadá trh s CNG automobily nyní a jaký vývoj můžeme očekávat v ČR do budoucna?

9. 12. 2019
ČPS: Auta na plyn trhají rekordy

Auta CNG produkují nízké emise skleníkových plynů

CNG znamená Compressed Natural Gas, neboli stlačený zemní plyn. Evropská unie označuje stlačený metan za jeden z alternativních pohonů pro motorová vozidla, který by měl přispět k cíli snižovat množství CO2 v atmosféře. Například v Německu se v současné době jedná dokonce o nejekologičtější variantu, ještě lepší než elektromobil.

Německý autoklub ADAC si nechal u výzkumné společnosti Joanneum Research zpracovat analýzu, jež porovnává všechnu spotřebovanou energii během celého životního cyklu vozidla. V aktuálním energetickém mixu Německa vychází ze srovnání nejlépe právě auto s pohonem na CNG. Pokud by pocházelo 100 % energie z obnovitelných zdrojů, potom by byl ekologičtější elektromobil. Analýza brala v úvahu kompaktní auta typu Volkswagen Golf s ročním nájezdem 15 tisíc kilometrů a životností 15 let.

Svoji oblibu si auta na CNG získávají i v ČR

Také v České republice se každoročně po silnicích prohání více aut na CNG. V minulosti byl plynovým palivem číslo jedna LPG, ale momentálně je podpora spíše pro CNG, zejména ze strany státu a výrobců. Není se čemu divit, auta na CNG totiž mohou využívat i pohon na bioplyn, což by znamenalo stoprocentně obnovitelný zdroj paliva. Z pohledu řidiče se jedná o přibližně srovnatelné řešení s náklady na provoz kolem 1 Kč za kilometr.

Podle statistik Českého plynárenského svazu se ve 3. čtvrtletí roku 2019 počet osobních vozů na CNG v České republice vyšplhal na 22 459 kusů. V provozu je zároveň více než 1 400 autobusů a další komunální nebo nákladní vozidla. Celkem tedy české silnice brázdí téměř 25 tisíc vozidel s CNG pohonem. Postupně roste rovněž počet plnicích stanic, těch veřejných je v Česku už rovných dvě stě. Jen v Praze jich najdete 25.

Rekordní je také spotřeba plynu. V roce 2018 byla výtoč CNG v Česku téměř 76 milionů metrů krychlových, což znamená meziroční nárůst o víc než 12 %.

Graf: Prodej CNG v ČR

Jaká je budoucnost CNG aut v ČR?

S podporou pohonu na CNG počítal již Národní akční plán čisté mobility, který byl vypracován v roce 2015. Podle něj by měl celkový počet vozidel na CNG v roce 2030 dosáhnout 200–300 tisíc vozidel. Tento scénář počítá s podporou ze strany státu, EU a využitím aut na plyn ve firemních flotilách. Spotřeba CNG byla predikována v případě optimistického scénáře na 600 milionů m3 v roce 2025, což by znamenalo 10 % podíl na celkové spotřebě pohonných hmot.

„I přes mírný pokles prodejů osobních a lehkých užitkových vozidel CNG v loňském roce z důvodu přechodu na novém testovací metody měření spotřeby vozidel se nám daří plnit cíle jak v oblasti vozového parku, tak spotřeby CNG. Z hlediska infrastruktury jsme dokonce nad stanoveným plánem,“ uvádí Eduard Muřický, náměstek ministra průmyslu a obchodu pro řízení sekce průmyslu.

Značka upozorňující na čerpací stanici CNG

Majitelé aut na CNG využívají řadu zvýhodnění

Důležitou zprávou pro podporu plynového pohonu bylo Memorandum o dlouhodobé spolupráci v oblasti rozvoje vozidel na zemní plyn, které vláda odsouhlasila v roce 2018. To mimo jiné znamená zachování snížené spotřební daně na CNG až do roku 2025. Zatímco 1 litr benzinu je zatížen spotřební daní 12,84 Kč a diesel 10,95 Kč, u CNG je to pouze 136,80 Kč z každého MWh spalného tepla, což odpovídá asi 1,40 Kč/m3. Metr krychlový CNG je obsahem energie srovnatelný s 1 litrem benzinu.

Dalším zvýhodněním je nulová silniční daň pro firmy a podnikatele. Dočkat by se však měli i řidiči z řad běžných občanů. Poslanci nedávno schválili zákon, jenž zavádí slevu na dálniční známku pro auta na CNG. Roční dálniční známka by měla stát jen 1000 Kč, měsíční 300 Kč a desetidenní 200 Kč. Zákon ještě musí projít schválením v Senátu.

S biometanem budou auta ještě ekologičtější

Velkou nadějí pro ekologický provoz vozidel je pohon aut na BioCNG. V případě stlačeného biometanu se totiž jedná o obnovitelný zdroj energie. Biometan se vyrábí z odpadů ze zemědělské výroby, čističek odpadních vod nebo z biologicky rozložitelného odpadu z domácností.

Bohužel výroba BioCNG si zatím v České republice příliš příznivců nenašla, ale začíná se blýskat na lepší časy. Právě v těchto dnech vstupuje do provozu první výrobna biometanu, která zpracovává biologicky rozložitelný odpad. Bioplynová stanice v Rapotíně v současné době získává ze zbytků z restaurací nebo domácnosti bioplyn, jenž se v kogeneračním systému mění na elektřinu nebo teplo. Tento postup však nebyl dost účinný, proto se nově bude bioplyn upravovat na biometan.

Výhodou biometanu je, že ho lze využít všude tam, kde se uplatňuje zemní plyn, právě i pro pohon automobilů na CNG. Navíc ho lze vyrábět kontinuálně a bez ohledu na počasí, proto je zajímavou variantou obnovitelných zdrojů. „Biometan má velkou budoucnost, je to jeden ze způsobů, jak umožnit dlouhodobou akumulaci energie v rámci soustav,“ uvádí Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu. Výroba biometanu z odpadů navíc podporuje principy tzv. cirkulární ekonomiky, což je mnohem lepší řešení, než účelně pěstovat biomasu pro spálení. Česká vláda by měla do budoucna výrobu biometanu podpořit, konkrétní opatření se teprve připravují.


Nejnovější články