Energetika

Zájem o LNG raketově roste, jak bude využit v ČR?

Zájem o zkapalněný zemní plyn výrazně stoupá v celé Evropě. Jeho dovoz se meziročně dokonce zdvojnásobil. V České republice se plánuje toto palivo využít zejména v dopravě.

Zájem o LNG raketově roste, jak bude využit v ČR?
Zájem o LNG raketově roste, jak bude využit v ČR?

Zkapalněný zemní plyn (tzv. LNG) se v poslední době těší velké oblibě nejen u nás, ale v celé Evropské unii. Informaci potvrzují reálná data z Mezinárodní plynárenské unie. Podle nich se dovoz zkapalněného zemního plynu meziročně zdvojnásobil na neuvěřitelných 86 megatun.

V Česku vznikne na 30 čerpacích LNG stanic

Ani Česko není s použitím LNG pozadu. Stát s tímto palivem počítá zejména v oblasti dopravy. V souvislosti s dopravou se pak mluví hlavně o dopravě nákladní, kde má LNG obrovský potenciál. Jeho používáním totiž do vzduchu neunikají téměř žádné škodlivé emise. Přesto díky němu dosahují nákladní vozy opravdu vysokého výkonu. Aktuálně není dostupné žádné jiné palivo, které by bylo takto výkonné a zároveň ekologické.

Je LNG novou nadějí na cenově dostupný plyn?

počet hlasů: 1

A právě to jsou hlavní důvody, proč celá Evropská unie vkládá do tohoto zdroje energie tak velké naděje. Podle směrnice EU o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva z roku 2014 by měly členské země vybudovat na hlavních evropských tazích LNG plnící stanice, a to každých 400 km do roku 2025. V Česku jsou tyto stanice aktuálně dvě. Jak jsou na tom další země, můžete porovnat v tabulce níže. O tom, zda je tedy reálné cíl EU do roku 2025 splnit, si udělejte obrázek sami.

Německo

25

Česká republika

2

Francie

39

Polsko

4

Španělsko

56

Slovensko

1

Srbsko

0

Itálie

75

Bulharsko

0

Rumunsko

0

Tab. č. 1 - Počet LNG plnících stanic, zdroj: ngva.eu (k 1/8/2020)

Jak je z tabulky evidentní, v západní Evropě je množství plnících LNG stanic výrazně vyšší než na východě, kde některé státy zatím nedisponují ani jednou plnící stanicí. Nejvyšším počtem plnících stanic v Evropě aktuálně disponuje Itálie, která má celkem 75 stanic. Extrémem jsou pak státy jako Bulharsko či Rumunsko, kde aktuálně není ani jedna stanice.

Česká republika se zároveň řídí tzv. Národním akčním plánem čisté mobility. Podle něj by do roku 2030 mělo vzniknout na 30 plnících stanic. Plán zároveň počítá s provozem až 6 900 vozů na LNG. Jak jsme uvedli výše, v Česku jsou stanice aktuálně dvě. Jednu najdeme v Klecanech u Prahy, ta druhá je v Lounech.

CNG stanice

CNG zatím stále vede nad LNG

Pokud vozy v Česku využívají vozy na plyn, stále upřednostňují CNG. Hlavní důvod pro vás jistě nebude žádným překvapením. Jde totiž hlavně o chybějící infrastrukturu. Čerpacích stanic na CNG v Česku najdeme přes 200. Jejich počet je samozřejmě vyšší v celé Evropě. Pro zajímavost opět uvádíme tabulku s aktuálním počtem CNG plnících stanic v různých státech.

 

Německo

836

Česká republika

208

Francie

109

Polsko

23

Španělsko

85

Slovensko

15

Srbsko

24

Itálie

1379

Bulharsko

120

Rumunsko

3

Tab. č. 2 - Počet CNG plnících stanic, zdroj: ngva.eu (k 1/8/2020)

Už na první pohled je patrné, že počet CNG plnících stanic v jednotlivých zemích, je výrazně vyšší než u LNG stanic. Každá země, které nedisponovala žádnou LNG stanicí, má alespoň několik CNG stanic. I v této tabulce je však evidentní, že západní země disponují větším množstvím CNG čerpacích stanic. Překvapením je však Bulharsko, které sice nemá žádnou LNG stanici, najdete tam však 120 CNG stanic. Ani Česko se svými 208 stanicemi není pozadu. Tabulku vede Itálie s neuvěřitelnými 1379 stanicemi.

Využití CNG přitom v nákladní dopravě nedává příliš smysl. CNG je narozdíl od zkapalněného zemního plynu (LNG) stlačený zemní plyn. A právě CNG svou hustotou zabírá třikrát více prostoru než LNG. Kamiony, které jezdí na LNG tedy ujedou 3x více kilometrů než ty, co jezdí na CNG. Problémem však není jen chybějící infrastruktura, ale i náročnost udržovat teplotu LNG. Ta musí být neustále držena na minus 162° C. Což je např. při transportu poměrně složité. Ani CNG bychom ale neměli zatracovat, je to taktéž výborné ekologické palivo. Vhodnější využití pro CNG je pak ale např. u osobních vozidel.

Rekordní dovoz zkapalněného plynu do Evropy

počet hlasů: 1

LNG má budoucnost

Kromě dvou nedostatků - v Evropě nedostatečná infrastruktura a teplota LNG, která se musí udržovat na minus 162 stupních Celsia - má LNG už jen samá pozitiva, a to hlavně v souvislosti s životním prostředím. Je však nutné zmínit, že na budování dostačující infrastruktury aktuálně pracuje většina států EU a teplotu zkapalněného plynu pomáhají udržovat moderní nádrže, které mají bezproblémovou izolaci. Budoucnost LNG má tedy zelenou…

lng autobus

Pár čísel na závěr:

30     

> tolik LNG plnících stanic by mělo v Česku vzniknout do roku 2030

400 

> každých 400 km na evropských hlavních komunikacích bude LNG plnící stanice, a to do roku 2025

0 

> právě tolik LNG plnících stanic je aktuálně např. v Rumunsku nebo v Srbsku

208 

> počet CNG plnících stanic v Česku

> počet LNG plnících stanic v Česku

168

> tolik stupňu Celsia je potřeba k udržení LNG

1379

> aktuální počet CNG plnících stanic v Itálii

Spotřeba plynu klesá, jeho využití ale setrvale roste

počet hlasů: 0