Energetika

Srovnání nákladů auta na CNG, LPG, benzin a naftu

Uvažujete o koupi auta, ale nevíte, který pohon vybrat? Úsporné benzinové motory už se spotřebou téměř vyrovnaly dieselovým a cena těchto dvou paliv se drží přibližně na stejné úrovni. Do hry navíc vstupují i alternativní pohony, které získávají na důležitosti díky nízkým emisím. Stále častěji se můžete setkat s modely na CNG a LPG. Zjistěte, jak se liší náklady auta na CNG, LPG, benzin a naftu.

Srovnání nákladů auta na CNG, LPG, benzin a naftu
Srovnání nákladů auta na CNG, LPG, benzin a naftu

Proč se cena pohonných hmot liší?

Při příjezdu na čerpací stanici uhodí každého do očí rozdíly v cenách pohonných hmot. Jak je možné, že benzin stojí 32,50 Kč, ale LPG pouze 14 Kč? A jak se vyznat v ceně CNG, která je uváděna za kg?

Aktuální průměrné ceny pohonných hmot v ČR

 

benzin

diesel

LPG

CNG

cena paliva k 6.10.2019

32,54 Kč/l

32,07 Kč/l

13,92 Kč/l

26,03 Kč/kg

Tabulka: Průměrné ceny pohonných hmot v ČR k 6.10.2019, mbenzin.cz

Propastné rozdíly v ceně jednotlivých druhů paliv vznikají zejména kvůli odlišné výši spotřební daně. Plynné palivo – CNG i LPG – je zařazeno ve zvýhodněné sazbě daně, a proto se jeho cena navyšuje jen nepatrně. Zatímco 1 litr benzinu je zatížen spotřební daní ve výši 12,84 Kč, z každého litru LPG se státu odvádí pouze 2,15 Kč. O něco méně než benzin je zdaněn diesel, z nějž se odvádí spotřební daň ve výši 10,95 Kč/l. A úplně nejnižší daňové zatížení si užívají řidiči jezdící na CNG, kteří navíc platí pouze 136,80 Kč z každého MWh spalného tepla, tedy asi 1,40 Kč/m3. Metr krychlový CNG odpovídá 1 litru benzinu.

Zdanění plynu a benzinu: Jak se liší?

počet hlasů: 2

CNG, neboli stlačený zemní plyn, si získal podporu státu jako jeden z hlavních alternativních zdrojů díky svým nízkým emisím CO2. Vláda v loňském roce schválila zachování snížené spotřební daně na CNG až do roku 2025, maximálně by měla dosáhnout 3 Kč/m3. Na čerpacích stanicích se můžete setkat s cenami paliva za 1 kg, aktuálně kolem 26 Kč/kg, což je ekvivalentem cca 19 Kč/m3.

Automobil na CNG.

Pro srovnání je nejjednodušší přepočítat náklady na 1 km

Při srovnání nákladů na provoz aut s různým pohonem však nemůžeme bezhlavě srovnávat pouze cenu za načerpání jednoho litru pohonných hmot. Do rozhodování o nejúspornějším palivu vstupuje rovněž spotřeba, která se u vozidel liší. Nižší spotřeby dosahují dieselové motory, CNG je srovnatelné s benzinovými motory, naopak auto na LPG má vyšší spotřebu zhruba o 10–20 %. Proto se jako nejvíce vypovídající údaj jeví cena za ujetý kilometr.

Náklady za 1 km si následně porovnáme s pořizovací cenou vozidla. Auta na LPG jsou asi o 20–30 tisíc dražší než benzinová varianta modelů se čtyřmi válci, při koupi srovnatelného CNG vozu si musíte připravit přibližně dvojnásobek. Rozdíl v pořizovací ceně mezi stejným autem v benzinu a dieselu tvoří zhruba 10–15 %.

Srovnání nákladů u továrního vozu

V prvním příkladu porovnáme náklady na provoz u továrního vozu, který má alternativní pohon rovnou z výroby. Málokterá automobilka vyrábí stejný model ve všech typech pohonů, proto jsme pro srovnání vybrali Fiat Panda, jenž se vyrábí ve variantě na benzin, diesel, LPG i CNG. Bohužel se liší ve výkonu, naftový model má 95 koní oproti 69 koním benzinového motoru, proto není možné udělat relevantní srovnání návratnosti.

 

Srovnání ceny za ujetý kilometr u Fiatu Panda

 

1.2 69k

1.3 MultiJet 95k

1.2 69k LPG

0.9 TwinAir Turbo 80k CNG

Pořizovací cena od

248 000 Kč

332 500 Kč

273 000 Kč

343 000 Kč

Kombinovaná spotřeba

5,1 l/100 km

3,6 l/100 km

6,5 l/100 km

3,1 kg/100 km

Typ paliva

benzin

diesel

LPG

CNG

Cena paliva

32,54 Kč/l

32,07 Kč/l

13,92 Kč/l

26,03 Kč/kg

Cena za 1 km

1,66 Kč

1,15 Kč

0,90 Kč

0,81 Kč

Emise CO2 g/km

119

94

106

85

Tabulka: Parametry a ceny modelu Fiat Panda s různým pohonem podle ceníku společnosti Fiat ke dni 6.10.2019

Z tabulky je patrné, že nejnižší ceny za ujetý kilometr dosahuje CNG, stejně tak má nejnižší emise. Na druhou stranu se jedná o nejdražší model. Při srovnání auta na LPG a benzin se stejným výkonem 69 koní je rozdíl v pořizovací ceně 25 000 Kč, jenž se vrátí po ujetí přibližně 33 000 km.

Srovnání nákladů auta na CNG, LPG, benzin a naftu

Srovnání nákladů po přestavbě

Automobilky mají zatím pouze omezenou nabídku modelů s pohonem na plyn, proto zůstává zajímavou alternativou nechat si udělat přestavbu. Přestavba na LPG stojí 20–30 tisíc korun za motor se čtyřmi válci, přestavba na CNG vyjde zhruba na dvojnásobek.

V následující tabulce porovnáváme náklady na 1 km u modelu Škoda Scala. Pro výpočet bereme v úvahu cenu přestavby na LPG ve výši 30 tisíc korun, na CNG ve výši 60 tisíc korun a zvýšení spotřeby paliva u technologie LPG o 20 % oproti benzinovému motoru. Při přestavbě na CNG zůstává spotřeba paliva přibližně stejná jako u benzinu.

Srovnání nákladů na 1 km a návratnosti u Škody Scala

 

1,0 TSI 85 kW

1,6 TDI 85 kW

přestavba na LPG

přestavba na CNG

Pořizovací cena od

394 900 Kč

434 900 Kč

424 900 Kč

454 900 Kč

Kombinovaná spotřeba

5 l/100 km

4,2 l/100 km

6 l/100 km

5 m3/100 km

Typ paliva

benzin

diesel

LPG

CNG

Cena paliva

32,54 Kč/l

32,07 Kč/l

13,92 Kč/l

19 Kč/m3

Cena za 1 km

1,63 Kč

1,35 Kč

0,84 Kč

0,95 Kč

Návratnost při nájezdu cca

143 000 km

38 000 km

88 000 km

Tabulka: Parametry a ceny modelu Škoda Scala s různým pohonem podle ceníku společnosti Škoda Auto ke dni 7.10.2019, orientační cena přestavby na LPG 30 000 Kč, na CNG 60 000 Kč

Ze srovnání vyplývá, že nejrychlejší návratnosti dosáhneme při přestavbě na LPG, při ročním nájezdu 20 000 km se nám investice vrátí za necelé dva roky.

Auto na LPG: Vyplatí se ho koupit?

počet hlasů: 16

Jaké další náklady je nutné vzít v úvahu?

U aut s plynovým pohonem je nutné započítat další náklady, které vznikají zejména v souvislosti s vysokými požadavky na bezpečnost. Majitelé vozu na LPG musí nechat každý rok provést revizi, která stojí 300–500 Kč. U CNG se intervaly revizí liší podle toho, jak je určil výrobce. Pokud se jedná o tovární model, zpravidla postačuje revize jednou za dva roky před STK. Dodavatelé přestaveb CNG předepisují revize obvykle každý rok.

Liší se také životnost plynové nádrže. Nádrž na LPG má životnost 10 let od data výroby, přesný údaj najdete na výrobním štítku. Poté je nutné ji vyměnit, není možné ji pouze zkontrolovat a životnost prodloužit. Nový kus stojí přibližně 5–8 tisíc korun. Nádrže na CNG vydrží déle, na výrobním štítku je uvedeno většinou 15 nebo 20 let.

Na druhou stranu je nutné podotknout, že motory aut s plynovým pohonem mají delší životnost, protože se méně zanáší. Náklady na ostatní údržbu jsou srovnatelné s údržbou turbodieselu.