Energetika

Na kolik vyjde přestavba automobilu na LPG?

S autem na LPG budete jezdit o polovinu levněji než s benzinovým motorem. Přesto vás od koupě odrazují vyšší náklady na jeho pořízení a údržbu? Pokud jezdíte pravidelně, vrátí se vám vložená investice už během jednoho roku. Zjistěte, na kolik vyjde přestavba auta na LPG a zda se vám vyplatí.

Na kolik vyjde přestavba automobilu na LPG?
Na kolik vyjde přestavba automobilu na LPG?

Proč se přestavba na LPG vyplatí?

LPG, neboli zkapalněný ropný plyn, je jedním z alternativních paliv, které v dohledné době čeká nový boom kvůli omezování dieselových motorů. Auta na LPG produkují nižší množství emisí CO2 než vozidla s benzinovým pohonem a navíc nevytváří tuhé emise jako saze, prach, kouř, oxidy síry a olovnaté sloučeniny. V současné době jezdí v České republice asi 200 tisíc aut na LPG, z nichž tři čtvrtiny byly na plynový pohon přestavěny dodatečně.

Zdanění plynu a benzinu: Jak se liší?

počet hlasů: 2

V první řadě však řidiče zajímají náklady na provoz. Aktuálně natankujete litr LPG za 13–14 korun. Spotřeba auta po přestavbě na LPG je přibližně o 10–20 % vyšší než spotřeba původního benzinového motoru. Při současných cenách benzinu kolem 32,50 Kč vás tak 1 km vyjde zhruba na polovinu. Výhodnost tankování plynu by měla přetrvat i do budoucna. Hlavní rozdíl v cenách oproti benzinu a dieselu je tvořen výší spotřební daně. Zatímco na 1 litr benzinu činí spotřební daň 12,84 Kč a u dieselu 10,95 Kč, u LPG je to pouhých 2,15 Kč/l.

S autem na LPG budete jezdit o polovinu levněji než s benzinovým motorem.

Kolik stojí přestavba na LPG

Někteří výrobci nabízejí LPG pohon přímo u továrních modelů, jejich prodeje jsou však zanedbatelné. Proto většina aut na LPG na českých silnicích prošla přestavbou. Cena začíná na 20–30 tisících, liší se zejména v závislosti na počtu válců a koncepci motoru, ale také podle použitého plynového systému.

Orientační cena přestavby na LPG podle počtu válců

Počet válců

Cena za přestavbu na LPG

3–4

20–30 000 Kč

5–6

24–40 000 Kč

8

28–40 000 Kč

10–12

45–65 000 Kč

Tabulka: Orientační cena (vč. DPH) přestavby na LPG podle počtu válců, carexaservis.cz

Přestavbu vždy svěřte do rukou ověřené firmy, která se na plynová auta specializuje. Kvalitní servis by vám zároveň měl pomoci s papírováním, tedy zápisem LPG do technického průkazu a zanesením změn do evidence vozidel.

Dobu návratnosti si spočítáte podle ročního nájezdu

Základní poučka, díky které si rychle spočítáte přibližnou dobu návratnosti zní, že přestavba na LPG se vyplatí ve chvíli, kdy najedete tolik kilometrů, kolik tisíc vás stála. V případě investice do přestavby ve výši 30 000 Kč stačí najet 30 000 km a částka se vám vrátí zpět. Pojďme se podívat podrobněji na konkrétní příklady.

Orientační cena za ujetý km u Škody Octavia s pohonem na benzin/diesel a po přestavbě na LPG v ceně 30 tisíc korun se liší zhruba o polovinu. U takto úsporných benzinových a dieselových motorů se přestavba vyplatí pouze v případě vysokého ročního nájezdu. Při výpočtu vycházíme z tabulkové kombinované spotřeby a jejího navýšení přestavbou v průměru o 15 %. To nám dává návratnost investice po nájezdu přibližně 40 000 km.

Škoda Octavia po přestavbě: orientační porovnání ceny za ujetý km u pohonu na benzin, diesel a LPG

 

ŠKODA OCTAVIA 1,0 TSI, 85 kW

ŠKODA OCTAVIA 1,6 TDI, 85 kW

ŠKODA OCTAVIA 1,0 TSI, 85 kW po přestavbě na LPG

Pořizovací cena od

450 900 Kč

512 900 Kč

480 900 Kč

Kombinovaná spotřeba

4,5 l/100 km

4,1 l/100 km

5,2 l/100 km

Typ paliva

benzin

diesel

LPG

Cena paliva

32,4 Kč/l

31,55 Kč/l

14 Kč/l

Cena za km

1,458 Kč

1,294 Kč

0,728 Kč

Tabulka: Ceny převzaty z ceníku Škoda Auto, odhad přestavby 30 tisíc Kč, ceny k září 2019
 
Pro srovnání se můžeme podívat i na auto, které je s pohonem na LPG vyráběno továrně. Například Fiat Punto uvádí tabulkovou spotřebu paliva 5,7 l/100 km u benzinového motoru, u LPG pak 7,0 l/100 km. Rozdíl v ceníkové ceně obou modelů je 25 000 Kč. Při takových parametrech se investice vrátí při nájezdu již 28 800 km.
 

Fiat Punto, tovární model: orientační porovnání ceny za ujetý km u pohonu na benzin a LPG

 

Fiat Punto 1.4 8v 77k

Fiat Punto 1.4 8v 77k LPG

Pořizovací cena od

264 000 Kč

289 000 Kč

Kombinovaná spotřeba

5,7 l/100 km

7,0 l/100 km

Typ paliva

benzin

LPG

Cena paliva

32,4 Kč/l

14 Kč/l

Cena za km

1,847 Kč

0,98 Kč

Tabulka: Ceny převzaty z ceníku Fiat k září 2019

Pokud ročně najedete 20–30 tisíc kilometrů, u většiny modelů by se vám přestavba na LPG mohla vyplatit už po jednom roce.

Výhody a nevýhody aut na LPG

Na první pohled to vypadá, že auto na LPG rapidně sníží vaše náklady a má samé výhody, ale bylo by nefér opomenout i stinné stránky tohoto pohonu. Často se můžete dočíst, že údržba plynových aut je náročnější a nákladnější než těch s konvenčním motorem. Je pravda, že auto na LPG musí každý rok projít povinnou revizí, která stojí 300–500 Kč. Pravidelně je také potřeba měnit filtr plynné fáze. Životnost nádrže na LPG je stanovena na 10 let, její výměna přijde na 5–8 tisíc korun. Z hlediska opotřebování motoru byste však naopak měli ušetřit. Motory LPG mají delší životnost, protože se tolik nezanáší.

Auto na LPG právě tankuje.

Jak je to s bezpečností?

Nemusíte mít obavy ani o svoji bezpečnost. Ačkoliv se řada motoristů autům na LPG vyhýbá, protože odmítají „sedět na plynové bombě“, je bezpečnost plynových aut na velmi vysoké úrovni. LPG nádrže podléhají přísnému testování a disponují bezpečnostními prvky, které spolehlivě zabraňují úniku plynu. Rovněž nárazové testy ukazují, že ve srovnání s ostatními vozidly nepředstavují auta na plyn větší nebezpečí. Navíc jsou označeny nálepkou LPG, aby hasiči u nehody ihned poznali, že zásah musí přizpůsobit plynnému palivu.

Auto na LPG: Vyplatí se ho koupit?

počet hlasů: 19

Zavazadlový prostor se většinou nezmenší

Nádrže na LPG lze zpravidla instalovat v prostoru rezervy, a tak nezabírají drahocenné místo v zavazadlovém prostoru. V autě navíc zůstane k dispozici i nádrž na benzin, a tak se v případě využití obou nádrží navýší dojezd vozidla asi o 500 km. Po přestavbě obvykle dochází ke snížení výkonu motoru o 5–10 %, pro běžného řidiče je to zanedbatelný rozdíl.